söndag 14 september 2008

Big Brother

Jag förstod inte alls vad ungdomarna talade om .....Big Brother....en film? I kväll satte jag mig vid TV:n och blev bestört, rent ut sagt besviken. Ett "live"-program där ungdomar lever i en kuvös, eller egentligen instängda i ett hus så att kameran hela tiden går och genomskådar allt genom glasväggarna.
Billigt trick av bolaget att göra TV-program; kameran på dygnet runt och ingen agenda - bara att låta kameran vara på då ungdomarna gör sina behov, duschar, sover och talar. Och svär. Och dricker. Och samma om igen tills någon röstas ut och följande kommer in i buren.
Förmodligen attraherar programmet ungdomar eftersom det är populärt - man lär skall kunna köpa kort så att man kan titta på programmet "live" dygnet runt. Identifierar sig folk med dessa ungdomar? Vad är det som är så intressant att lyssna på alla svordomar, titta på allt supande? Jag bara hoppas att de ungdomar som medverkar i programmet och deras beteende inte är idealet idag.
Man blir mållös....eller har man blivit gammal....eller har man tappat tatschen gällande ungdomarnas ideal. Så var det inte förr, och förr är inte såååå länge sedan, tycker jag.